Charters Towers.

Befinner mig nu sen två veckor tillbaka i utkanten av en liten stad som heter Charters Towers, ligger ca 1 1/5 timme väst in från Townsville här i norra Australien. Bor på en hästfarm hos en familj med en mamma, hennes man och hennes fyra barn för att göra wwoofing (att arbeta utan lön i utbyte mot gratis husrum, gratis mat samt för att beta av dagar för ett eventuelt andra årsvisum) i totalt 2-3 månader för att få mitt andra årsvisum i Australien. 
 
För mig och ni övriga okunniga farmmänninskor, är denna här gården otroligt stor. Mannen berättade dock om att han kitsligare arbetat på flera gårdar som är betydligt större än denna. Där det tog 3 timmar för en att köra från ena ändan av farmen till den andra. Här tar det kanske max 10 minuter. Men stort är det! Utöver familjen så finns det ett tiotal hästar, tre pappegojor, höns och tre hundar. Riktig paradisgård. För tillfället är hästarna inte ridbara då majoriteten av dem väntar föl, vilket innebär att det för tillfället inte är alltför mycket jobb att göra här på gården förutom att ta hand om och leka med barnen, diska, tvätta, städa, mata djuren och annat husgöra. Hästarna förväntas dock börja föda inom loppet av 3-4 veckor, något som kommer bli sjukt kul då jag kommer få va med att förlösa och lära upp fölen. En av hundarna väntar även valpar som också bör komma inom 3-4 veckor, så vi kommer i stort sett ha ett djurdagis här inom en månad. Gissa hur många söta små kompisar jag kommer få?!
 
En normal dag:
06:30 går jag upp för att sätta på gårdens vattentank, mata djuren och förbereda frukost samt barnens lunch till skolan.
07:45 lämnar de tre äldsta barnen huset för att gå ner till skolbussen och jag är ensam kvar med föräldrarna och minstingen. Burkar vanligtvis diska samt tvätta då och byta blöja samt kläder på minstingen.
10-11 ska minstingen ha mat och hoppar sedan i säng. Har fri tid tills det att minstingen vaknar, vilket brukar bli att jag äter lunch, diskar ny disk, fortsätter med tvätten, går på promenad eller tittar på tv. Lite avvand somfinns att göra för tillfället med andra ord.
12:30-13:30 brukar minstingen vakna och det är ofta lek och tv-tittande med honom eller husgöra fram tisteget att de äldre pojkarna kommer hem från skolan.
15:20 tar jag bilen ner till farmgrinden där jag hämtar upp pojkarna från skolbussen och kör tillbaka.
16:00-17:30 brukar det va lek med de äldre, ofta tagare, dodgeball eller fotboll som är samtligas favoritlekar. 
17:30-18:30 är det duschtid för alla barn och efter det brukar det va middag som mamman alltid gör (Supeduktig på att laga mat, är alltid hur gott som helst!). 
Efter middagen är det tv-tid för hela familjen fram till kl 19:30 då det är läggdags för alla barn.
Från 19:30 och framåt är det jag och föräldrarna som är uppe och har fritid, lite som tystnad efter en stor strom (fast med en positiv innebörd).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0