Cairns vecka 2-4.

Efter första veckan i Cairns fortsatte det rulla på likt den första. Lagunen var vårt viloställe de flesta av dagarna, underbart ställe där det ofta var livemusik (något jag verkligen älskar) och även gatuuppträdanden. Vi såg bland annat en vattenshow där de gjorde ljud genom att slå på vattenytan och en eldshow den en man jonglerade och gjorde olika trix med brinnande facklor och liknande (på riktigt den bästa eldshowen jag sett, helt sinnessjukt duktigt kille som utgjorde saker man trodde va omöjliga). Vi hittade även det svenska cafeteria i Cairns som gjorde oss helt lyriska, verkligen överdrivet lyckliga tjejer när vi fann cafeet och säg att de hade nyponsoppa, knäckebröd, kaviar, fiskbullar, svenskt plockgodis (!!!!!) och massa andra maträtt saker. Blev mitt dyraste inköp här nere, 31$ för samtliga av de saker jag skrev ovanför. Men sjukt vad värt, ni anar nog inte hur mycket jag saknar fiskbullar och kaviar här nere.
-vattenshowen, jag och klara på en av våra dagliga vandringsturer, svenska cafeet, jag vid lagunen.
 
 En dag hyrde vi bilar med några från hostlet och åkte till ett vattenfall däspel spenderade hela dagen. När de frågade om vi ville åka dit och hyra bilar sa de att vi skulle köra direkt till vattenfallet och att vi sedan bara skulle bada och ta det lugnt. När vi väl kommer fram och parkerar bilarna får vi höra den lilla detaljen att det är 45 minuters gång till vattenfallet från det stället som vi parkerat vid. Och inte nog med det, det är dessutom uppförsbacke 60% av vägen dit. OM vi fick ett träningspass som var till duga... alla var ganska så genomblöta när vi väl kom fram till vattenfallet. Helt underbart att slänga sig i vattnet då dock. Väl där hoppade vi från klippor, badade och åt picknick. Sjukt lyckad och mysig dag, sådant man uppskattar så där extra mycket istället för att alltid göra saker som alla andra gör. 
- Påväg till vattenfallet, jag och klara vid vattenfallsgropen, utsikten + en del av gruppen, klipphoppning.
 
Den svenska midsommaren hann vi även med att fira hör nere. Svensk senapssill, smågrodornadansen, jordgubbar, sol, utgång och fina vänner blev det som utgjorde dagen och vi var mer än nöjda när midsommaren väl hade passerat. 
Klara och en del av midsommarmaten (glamourös tallrik), jag och Klara med två av tjejernà från hostlet, jag och en av våra vänner från hostlet.
 
Den sista veckan åkte vi iväg till Port Douglas, en liten stad 2 timmar norr om Cairns, för att spendera tre dagar och två nätter där. Otroligt liten stad som i stort sett utgjordes av en huvudgata, en hamn och en stor strand. Förutom några få backpackers så var majoriteten av Port Douglas turister äldre par (60-70 år) eller överklassfamiljer, så vi kände oss en aning malplacerade när vi gick till en bar i hamnen för att köpa en öl och ha en lugn skabbkväll. Det var vi (osminkade i shorts och slappa linnen) och överklassen (finsminkade i klädesplagg som förmodligen var värda mer än all min packning). Men oavsett det så hade vi det supermysigt och en otroligt varm och härlig kväll. Klara fick dessutom äntligen se och bada i havet och jag fick återförenas med det. Otroligt vad man saknat det när man inte haft tillgång till det på nästan 2 månader. Vädret var också otroligt bra förutom sista dagen. Port Douglas har i vanliga fall otroligt låg nederbörd i juli, men eftersom jag och klara hade karman hack i häl på oss så lyckades vi självklart spöregn den sista dagen, vilket resulterade i att vi åkte hem redan 4 timmar tidigare än vad vi skulle från början. 
- Bild 1+2 från stranden, bild 3 är utsikten vi hade från baren.
 
Vad annars då? Vi utnyttjade de superbra tisdagarn då det alltid var billig pizza på Pizza Hut, supergod pizza för enbart 5-7 dollar beroende på vad man ville ha på dem. Vi gick på bio däf vi köpte det stora popcornmålet att dela på, en stor popcorn och en stor cola, och vi kan väl säga att ja... det var definitivt en stor cola man fick. Större än våra huvuden och förmodligen 1,5 liter i den. Valuta för pengarna hejhej! Vi gick ut massor, köpte underbara grönsaker ochfrukter vid fruktmarknaden (de sålde alltid ut all frukt för jättelågt pris på söndagar så då brukade vi passa på att köpa på oss en hel del att ha under kommande vecka) som låg precis under vårt hostel, umgicks med massa knäppa och underbara människor som vi träffade och skrattade en heeeel del. 
-  Klara med megacolan, jag med middag från Pie Face vid havet bredvid lagunen, utsikt från bryggpromenaden bredvid havet, jag och Klara utanför ett tillfälligt zoo som skulle ha show i staden.
 
De sista tre dagarna och två nätterna flyttade vi till Gilligans (det största hostlet i Cairns som klassas som det bästa stället för festande) för att fixa så våra tre sista dagar skulle bli maximalt utnyttjade med festande och galna upptåg. Tre superdagar. Passade även på att käka lyxfrulle på lördagen som en avskedsfrukost, fruktansvärt vad gott!!
- Lyxfrullen vid ett supermysigt café vid torget i Cairns.
 
Är så fruktansvärt tacksam över att fått dela den här upplevelsen med min underbara, fina och helt fantastisk vän. Den här månaden kommer jag bära med mig så länge jag existerar och enbart minnas den med glädje, lycka och skratt. Kommer aldrig kunna beskriva med ord hur lyckligt lottad jag är över att få ha så otroligt fina människor i min närhet. Tack fantastiska människa för att du tog dig tid och pengar att resa över hela jorden för att resa och göra dessa sjuka upplevelser med mig. Vår historia är fortfarande bara i inledningen och vi kommer sannerligen att bygga på den med fler fantastiska och helt sinnessjuka kapitel. Tack för att du finns, älskar dig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0