Kul för hyn!

Satt kikade lite om hur man kan förbättra hyns kvalité, då jag hittade dessa vanliga påståenden som hudexperter tagit reda på mer fakta om. sant eller falskt?

                    


Bra för huden att dricka vatten.
Falskt:
"Detta är en myt. För mycket vatten kan göra så att kroppen dräneras på mineraler och salter.  Drick helt enkelt tills du inte är törstig längre, 2liter/dag är en lagom mängd", berättar Pyra Haglund.

Jag kan få allvarliga infektioner om jag klämmer på en finne som går inåt.
Sant:
"Eftersom ansiktets lymfa, det nätvärk av lymfkärl som transporterar vätska, töms uppåt, mot hjärnan, så kan det sluta med livshotande infektioner i hjärnan", berättar Pyra Haglund.

Huden kan skadas om jag duschar mycket.
Sant:
"För mycket duschande kan torka ut huden, om du har eksem eller torr hud räcker det med en dusch varannan dag", berättar Pyra Haglund.

Huden förstörs av alkohol.
Sant:
Huden kan bli säckig och glåmig, detta pga. att du blir uttorkad när du dricker alkohol. Dessutom kan blodkärlen i ansiktet försvagas av alkoholen så att du blir rödflammig och mosig.

Antirynkkrämer som används i ung ålder kan ha motsatt effekt.
Falskt:
Antirynkkrämer på ung hud kan till och med vara positiv. Ingridienserna i krämerna, som antidoxianter och vitaminer, är nyttiga för hud i alla åldrar.

Huden blir stramare och hänger inte lika mycket om jag alltid smörjer den i riktning uppåt.
Falskt:
Huden kan tyvärr inte stramas upp av att du riktar smörjningarna åt ett speciellt håll. Dock är det bra att massera huden i ansiktet uppåt, lymfkörtlarna töms när du masserar uppåt/utåt och det minskar svullnad i ansiktet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0